Rosyjska inwazja na Ukrainę zmusiła grupę rolno-spożywczą MHP do zmniejszenia pogłowia drobiu o 10-15%. Zbiory zbóż przebiegają bez zakłóceń.
W drugim kwartale 2022 r. produkcja drobiu w firmie wyniosła nieco poniżej 170 tys. ton, co stanowi spadek o 11% w odniesieniu do analogicznego kwartału roku 2021. Tak duży spadek produkcji przypisuje się po pierwsze mniejszemu zapotrzebowaniu na drób (migracja ludności poza granice Ukrainy), wielu trudnościom gospodarczym, a także wyzwaniom logistycznym.
W porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. produkcja drobiu przez pierwsze półrocze tego roku była o około 11,5 tys. ton niższa i wyniosła nieco ponad 346 tys. ton. W ostatnim kwartale całkowita sprzedaż drobiu MHP na Ukrainie spadła o 23% rok do roku i wyniosła 140,5 tys. ton. Z tej liczby sprzedaż krajowa była o 6% niższa i wyniosła prawie 68 tys. ton. Jednak wielkość eksportu w tym okresie spadła o 37% do 68,6 tys. ton. Stosunkowo więcej eksportu firmy trafiło do Afryki w pierwszej połowie 2022 roku w porównaniu z rokiem ubiegłym, podczas gdy proporcje do Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej (MENA) oraz Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) były niższe niż w 2021 roku. Podczas gdy średnia cena sprzedaży otrzymana przez MHP była o 55% wyższa w drugim kwartale niż w analogicznym okresie 2021 r. dla eksportowanych produktów drobiowych wyrażona w dolarach amerykańskich, była o 7% niższa w walucie lokalnej (UAH).
W drugim kwartale sprzedaż oleju słonecznikowego była o 38% wyższa niż rok temu. Wzrost ten wynikał z zmian w recepturach pasz. W 2021 roku MHP zastosowało w swoich paszach więcej śruty sojowej. W rezultacie sprzedaż oleju sojowego firmy była w drugim kwartale o 23% niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
MHP spodziewa się w tym roku zebrać zboże z 335 tys. ha. Jak informuje firma zbiory rzepaku ozimego i pszenicy przebiegają zgodnie z planem, a uprawy zbóż jarych są w dobrym stanie.
MHP raportuje natomiast o niższej produkcji produktów mięsnych. W zakończonym właśnie trzymiesięcznym okresie MHP odnotowuje spadek sprzedaży swoich przetworów mięsnych o 73% rok do roku. Ta kategoria obejmuje kiełbasy i wędliny. Firma przypisuje to konsekwencjom wojny i zaprzestaniu działalności ukraińskiego Baconu w kwietniu tego roku. Średnie ceny tej grupy produktów były o 9% wyższe niż w analogicznym kwartale ubiegłego roku.
Spadek sprzedaży odnotowała również żywność typu convenience. Były one niższe o 24% w porównaniu z tym samym okresem w 2021 r., ale średnia cena poprawiła się o 16%. Było to spowodowane głównie wzrostem cen surowców, informuje firma.
Wzrost produkcji MHP na Bałkanach
Inwazja na Ukrainę i jej dalekosiężne konsekwencje gospodarcze nie wpłynęły na działalność drobiarską MHP na Bałkanach w rejonie Perutnina Ptuj (Europejski Segment Operacyjny).
Ekspansja produkcji drobiu kontynuowana była w całym regionie w drugim kwartale 2022 roku. W efekcie w zakładach firmy przetworzono o 6% więcej mięsa drobiowego i indyczego niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ostatnia produkcja wyniosła około 31,3 mln ton. Przy ponad 19,6 mln ton w właśnie zakończonym kwartale sprzedaż drobiu była o 1% wyższa rok do roku, podczas gdy średnia cena sprzedaży wzrosła o 33% i wyniosła 3,36 EUR (3,42 USD) za kilogram bez podatku. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. europejska działalność osiągnęła 11% wzrost produkcji do nieco ponad 59,8 tys. ton. Przy 37,4 tys. ton sprzedaż kurczaka i indyka była o 5% wyższa rok do roku, przy średniej cenie sprzedaży o 24% do 3,11 euro za kilogram. Wzrosty produkcji, sprzedaży i średnich cen w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku odnotowano również dla przetworów mięsnych Perutnina Ptuj. Ta kategoria obejmuje kiełbasy i dania gotowe. W drugim kwartale zakłady te wyprodukowały 11,0 tys. ton kiełbas i dań gotowych, co oznacza wzrost o 11% rok do roku. Sprzedaż była o 4% wyższa i wyniosła ponad 10,2 tys. ton, podczas gdy średnia cena 3,12 EUR za kilogram, wzrost o 11%.
W ostatnim roku obrotowym (2021) MHP odnotowało dwucyfrowe wzrosty przychodów, co przełożyło się na znaczny wzrost rentowności. MHP jest drugim co do wielkości producentem mięsa drobiowego w Europie, według badania Top Poultry Companies WATTPoultry.com.
Podczas gdy wojna na Ukrainie trwa, MHP ciężko pracuje, aby utrzymać płynność eksportu, ale firma niedawno przyznała, że wymaga to całodobowej uwagi i zarządzania. Pomimo inwazji, MHP poinformowało na początku tego miesiąca, że nadal stawia na pierwszym miejscu zrównoważony rozwój.
Źródło: www.wattagnet.com