Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia ministra rolnictwa ws. wprowadzenia programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 2020-2022. Dotychczas w Polsce choroba ta nie występowała.
Obowiązek realizacji programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka wynika z unijnego rozporządzenia.
Z uwagi na brak stwierdzonych ognisk choroby niebieskiego języka na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...) należy uznać, że ta choroba nie występowała w Polsce endemicznie. Jednocześnie z uwagi na właściwości wirusa i zachodzące zmiany klimatyczne nie należy wykluczać takiego zagrożenia w przyszłości - czytamy w uzasadnieniu do rozporządzenia.
Jednak wirus tej choroby wykrywano u licznych sztuk bydła sprowadzanego z krajów UE w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego. Choroba niebieskiego języka występowała w Niemczech i w Czechach. Zakażenie wywołują owady kłująco-ssące z rzędu muchówek.
Program obejmuje co najmniej bierny nadzór kliniczny i aktywny nadzór laboratoryjny. Bierny nadzór kliniczny - to obowiązek zgłaszania powiatowemu lekarzowi weterynarii wszelkich podejrzeń wystąpienia choroby zakaźnej oraz każdego przypadku padnięcia bydła, owiec lub kóz.
Corocznie są również prowadzone szkolenia dla lekarzy weterynarii będących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie postępowania przy zwalczaniu i wykrywaniu choroby niebieskiego języka, natomiast dla lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej szkolenia w tym zakresie, w miarę potrzeby, są prowadzone przez pracowników powiatowych inspektoratów weterynarii.
Zakłada się, że w ramach biernego nadzoru klinicznego zostanie przeprowadzonych 100 badań serologicznych oraz 100 badań wirusologicznych zwierząt z gatunków objętych programem podejrzanych o zakażenie wirusem choroby niebieskiego języka.
Aktywny nadzór laboratoryjny będzie obejmował badania laboratoryjne m.in. poprzez losowe badania, których celem jest ewentualne wykrycie wirusa tej choroby.
Szacunkowe ogólne koszty realizacji programu w 2020 r. wyniosą ok. 208 tys. zł , z czego 50% kosztów kwalifikowanych może dofinansować UE. W latach 2021 r. i 2022 wydatki na ten cel wyniosą ok. 192 tys. rocznie. Projektowane rozporządzenia ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.
Źródło: pap, portalspożywczy.pl