Archiwum
Święto Gęsi odbędzie się po raz dziewiąty
Już po raz dziewiąty (22 lipca), w biskupieckim amfiteatrze odbędzie się „Święto Gęsi”. Impreza finansowana jest z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego. Głównym organizatorem imprezy jest Iławskie Stowarzyszenie Producentów Gęsi oraz Wójt Gminy Biskupiec Pomorski. Wprowadzeniem do mającego się odbyć Święta Gęsi, był udział Krystyny Ziejewskiej i Edwarda Gigilewicza (autorów książki „Wszystko o gęsi i gęsinie, czyli...”) w programie TVP 1 „Kawa czy Herbata” w dniu 29 czerwca 2012. Na antenie ogólnopolskiej telewizji p. Krystyna podkreślała walory kulinarne mięsa gęsiego oraz rozmawiała o obecności gęsi w kulturze wielu narodów. Kucharze, Jarosław Uściński i Paweł Wiśniewski – pokazali przed kamerą jak wyczarować smakowite dania z mięsa gęsiego. Dalsza część kampanii medialnej przeniesie się do redakcji programów rolnych. TVP przyznaczyła na tą kampanię kilka odsłon w różnym czasie antenowym.
Tradycyjnie w przeddzień uroczystości odbędzie się konferencja branżowa na temat rynku mięsa drobiowego, jego promocji oraz walorów gęsiny. Na konferencji wystąpi prof. Terasa Majewska z UWM, przedstawiciele banków oraz ARR. Przewidziano bogaty program estradowy z gwiazdami wieczoru – zespołami Volver i Nocna Zmiana Bluesa. Jak zapewnia Krystyna Ziejewska, Prezes Iławskiego Stowarzyszenia Producentów Gęsi, nie zabraknie przysmaków przygotowanych specjalnie na tą uroczystość, a tego dnia będą podawane potrawy wyłącznie z mięsa gęsiego, co ma zagwarantować przygotowana w plenererze restauracja. W programie przewidziano pokazy kulinarne, degustacje oraz wiele konkursów dla dzieci a także dla VIP-ów; występy oraz zabawę taneczną do północy. Patronat honorowy nad tą imprezą objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pan Marek Sawicki. Z tej okazji organizator uruchomił stronę internetową: www.swietogesi.pl. Świętu towarzyszyć będzie również wystawa rolnicza.
Wywiad z Krystyną Ziejewską,
prezesem Iławskiego Stowarzyszenia Producentów Gęsi
Tradycja organizowania Święta Gęsi jest już dość długa…
Patrząc historycznie Święto Gęsi było lokalną wewnętrzną małą imprezą, która w ciągu 9 lat rozrosła się wielokrotnie. Z imprezy regionalnej, stała się międzynarodową. Święto jest wszędzie znane, już nie tylko w Polsce, ale także za granicą. Od kilku lat odwiedzają nas goście z Niemiec. Nasza organizacja działa wśród drobiarzy i jest znana w całej Europie, zagraniczni hodowcy dużo wiedzą o naszym święcie.
Jak dzisiaj wygląda sprzedaż gęsiny? Czy w związku z Państwa działaniami wzrosło zapotrzebowanie na ten gatunek mięsa?
Jeżeli chodzi o sprzedaż gęsiny, to w ostatnich trzech latach nastąpiła kolosalna zmiana. Nie mamy na ten rok konkretnych liczb, ale ilość gęsiny spożywanej przez krajowych konsumentów podwoiła się, co uważam za wielki sukces. Wartości w przeliczeniu na jednego konsumenta nie są precyzyjnie policzone. Nawet podczas mojej ostatniej rozmowy w firmie Animex, liczb tych nie można było przytoczyć. Jednak szacunki potwierdzają ponad dwukrotny wzrost spożycia. Jeżeli chodzi natomiast o nasz region to widać zdecydowanie, że wzrosło zainteresowanie gęsiną. Obserwujemy zwiększony popyt w okresie przez Świętami Bożego Narodzenia oraz Świętem Marcina. To niepowtarzalne mięso w wielu domach wróciło na stoły. Konsumenci bardzo często kupują także mięso prosto od naszych hodowców, z ferm.
Jakie działania wykonują Państwo jako Stowarzyszenie Producentów Gęsi?
Jako Iławskie Stowarzyszenie Producentów Gęsi, prowadzimy szereg akcji promocyjnych w kraju i za granicą. W ostatnim roku byliśmy na Targach Grüne Woche w Berlinie, podczas których odbyliśmy specjalne spotkanie z wiceministrem gospodarki i wiceministrem spraw zagranicznych Niemiec. Nawiązaliśmy wiele ciekawych kontaktów. W tym roku prezentowaliśmy nasz produkt na pikniku “Poznaj Zdrową Żywność” w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Braliśmy udział w programie TVP „Poznaj Zdrową Żywność”. Także jako Stowarzyszenie jesteśmy bardzo aktywni w promocji mięsa gęsiego.
Angażuje się Pani także w imprezy promujące inne gatunki mięsa: kurzego, wieprzowego, indyczego oraz zbóż.
Przy okazji pierwszego święta gęsi, które miało miejsce w 2004 roku powstał zamysł, aby utworzyć Krajowy Związek Grup Producentów Rolnych. Wzorem naszego święta po zalegalizowaniu działalności KZGPR powstały wzorem Święta Gęsi inne imprezy promujące surowce rolnicze. W tym roku organizowaliśmy już Święto Indyka w Koźminku, Wielkie Grillowanie z Kurczakiem w Sokółce, Święto Ziarna w Grudziądzu. Przed nami jeszcze pięć odsłon Festiwalu Wieprzowiny, według podobnego scenariusza, konferencja, konkursy kulinarne, degustacje, występy artystyczne, pokazy. Odbędzie się on w: Bełżycach w dniach 14-15 lipca, Lubawie 18-19 sierpnia, Kwidzyniu 25-26 sierpnia, Wąbrzeźnie 1-2 września, i na Wielkopolsce w Drzeczkowie, 8-9 września. Z naszych obserwacji wynika, że scenariusz promocji poszczególnych gatunków mięsa przyjął się i sprawdził w różnych miejscach i ośrodkach w Polsce. Te imprezy są głównie organizowane przez grupy zrzeszone w KZGPR.
Proszę podać kilka przykładów działań podczas organizacji takich świąt?
Przez kilka lat nabraliśmy doświadczenia w organizowaniu imprez promocyjnych. Pewne zadania są stałe, ale w każdym roku święto jest urozmaicone nowymi formami promocji i zabawy. Z roku na rok pojawiają się nowe pomysły, lub te które już zrealizowaliśmy ulegają ewolucji. Zorganizowaliśmy np. konkurs „Grilowanie VIP-ów” oraz „Popisy kulinarne VIP-ów”. Podczas Festiwalu Wieprzowiny VIP-owie robili szaszłyki, grillowali różne mięsa. A teraz na święcie ziarna, znane osoby, przedstawiciele ważnych instytucji, czy Parlamentarzyści smażyli naleśniki. Taka forma zabawy jest chętnie oglądana przez uczestników imprezy. Warto to robić na każdym święcie, gdyż przyciąga to zarówno uczestników pokazów jak i publiczność. W zabawę włączamy także dzieci, edukujemy je na temat rodzajów mięsa, sposobów przygotowania oraz walorów odżywczych. Na Święcie Ziarna dzieci wypiekały ciasteczka i otrzymywały za to nagrody. Na Wielkim grillowaniu z Kurczakiem, dzieci robiły sałatki z kurczakiem. W ten sposób niesiemy misję edukacji dzieciom, zasad zdrowego żywienia i nauki przez zabawę. Widać wtedy, że dzieci włączają się w ten projekt. Dlatego musimy zadbać o to, by dzieci także brały czynny udział w świętach. Można tym dużo osiągnąć oraz wypracować pewne nawyki np. zdrowego i właściwego odżywiania. Staramy się, aby to co sprawia radość dzieciom miało także konkretny sens. Wprowadzamy dodatkowe elementy oraz tworzymy coraz bogatszy scenariusz.
Czy organizowane przez Panią święta są jedynie promocją surowców rolnych?
Na Święto Gęsi na początku przyjeżdżali głównie rolnicy, później zaczęliśmy tym rolnikom organizować debaty na temat zrzeszania się i tworzenia grup producenckich. Potem, gdy już te grupy producentów rolnych powstały, zaczęły się debaty na temat jak zjednoczyć się w swoich działaniach, jak się wesprzeć, jak się wymieniać doświadczeniami? To co obserwujemy dziasiaj jest wynikiem tego w jakim kierunku ta współpraca się rozrastała. Naszych działań nie należy traktować wyłącznie jako promocję poszczególnych surowców, to jest także okazja do spotkań, wymiany doświadczeń, nawiązywania kontaktów. I trzeba w ten sposób postrzegać te Święta. Pokazy kulinarne łamią pewnego rodzaju mity że np. gęś jest tłusta i trudna do przyrządzenia a po upieczeniu sucha. A dzięki tym naszym staraniom wszystko udaje się tak pięknie scalić i połączyć w jedną udaną imprezę, której organizatorem jest KZGPR. Iławskiego Stowarzyszenie Producentów Gęsi było jednym z pierwszych organizatorów tego typu projektów. Obecnie liczy ono 70 członków. Jako organizacja ISPG jest członkiem Krajowego Związku Grup Producentów Rolnych, która zrzesza producentów różnych branż. Dzięki temu w prosty sposób mogą oni wymieniać się doświadczeniami i podejmować wspólne działania.
Dziękuję za rozmowę p. Krystyno
Rozmawiał: Przemysław Wieczorek
www.FotoFerma.pl
Fotografie pochodzą z zeszłorocznego Święta Gęsi