Eindhoven, Holandia – Signify (Euronext: LIGHT), światowy lider w dziedzinie oświetlenia, wprowadził na rynek Optient, rewolucyjne rozwiązanie oświetleniowe skoncentrowane na optymalizacji zdrowia i produktywności zwierząt, które ma przekształcić przemysł drobiarski.
Opracowany we współpracy z jedną z największych na świecie firm spożywczych i wiodącym w branży producentem drobiu, Tyson Foods, Optient oferuje hodowcom drobiu wiele unikalnych korzyści.
Korzyści obejmują zarówno poprawę dobrostanu zwierząt i konwersję paszy, jak i mniejsze zużycie energii.
Czerpiąc inspirację z natury i nauki, Optient wykorzystuje niejednorodne, gradientowe oświetlenie, aby naśladować zróżnicowane środowiska naturalne zwierząt i oświetleniowe występujące u zwierząt na wolności, promując naturalne zachowanie kurczaków, utrzymując stada w spokoju i bez stresu, co skutkuje poprawą dobrostanu zwierząt. Dzięki zastosowaniu energooszczędnej technologii LED, Optient może również zmniejszyć zużycie energii nawet o 70%, co czyni go bardziej ekologicznym wyborem do hodowli drobiu.
Jeffrey Lewis, Dyrektor Generalny Działu Rolniczego Signify, powiedział o rozwoju produktu: „Optient to rewolucyjny system. Zaprojektowany z myślą o dobrostanie drobiu, tworzy gradienty oświetlenia na podłodze kurnika, umożliwiając ptakom wybór preferowanego natężenia światła, co prowadzi do szczęśliwszego i zdrowszego stada.
Nasi inżynierowie, naukowcy i opiekunowie klienta pracowali razem, aby stworzyć to rozwiązanie, które śmiało zaspokaja potrzeby Tyson Foods w zakresie odpowiedzialnego i zrównoważonego rolnictwa. Jest to przełom w technologii oświetlenia zwierząt, promujący lepszy dobrostan ptaków i lepszą wydajność dla rolników-farmerów. Optient jest gotowy zrewolucjonizować sposób hodowli drobiu i przyniesie korzyści wielu innym osobom w całej branży na całym świecie”.
Projekt Optient jest wynikiem szeroko zakrojonych prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez zespół ekspertów Signify w Once, w oparciu o serię badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Arkansas przez ówczesną profesor nadzwyczajną Karen Christensen. Badania wykazały, że kurczaki, mając do wyboru natężenie światła, wolały jeść w jasnym świetle, a następnie przenosić się do ciemniejszych obszarów, aby czuć się bezpieczniej i odpoczywać.
Profesor Karen Christensen, obecnie starszy Dyrektor ds. dobrostanu zwierząt w Tyson Foods, stoi na stanowisku, że: „W dzisiejszym świecie firmy spożywcze muszą nadążać za wzrostem populacji i zwiększonym popytem na żywność, zwłaszcza w zakresie białka zwierzęcego, mając na uwadze dobrostan zwierząt oraz zagrożenia i możliwości związane z klimatem.
Zaangażowanie partnerów w łańcuchu dostaw, takich jak Signify, którzy mogą dostarczyć innowacyjne rozwiązania w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, jednocześnie umożliwiając poprawę dobrostanu zwierząt i dostarczanie wysokiej jakości białka zwierzęcego w sposób zrównoważony i przystępny cenowo, jest koniecznością”.
Christensen dodaje: „Nasze badania wykazały, że drób preferuje jaśniejsze natężenie światła, w początkowym okresie życia, oraz inny gradient natężenia światła, w końcowym okresie odchowu. Zapewnia to ptakom pewną kontrolę nad ich środowiskiem i wyborami. Oświetlenie gradientowe to przyszłość hodowli brojlerów, ponieważ można dać ptakom wybór w zakresie oświetlenia. To z kolei pozwala kurczętom wyrażać bardziej naturalne zachowania i sprzyja zdrowemu wzrostowi na każdym etapie ich życia w gospodarstwie”.
Firma Signify przeprowadziła komercyjne testy systemu gradientowego, uzyskując obiecujące wyniki, a pełny raport naukowy na temat korzyści płynących ze stosowania Optient zostanie udostępniony w miarę gromadzenia i analizowania większej ilości danych.